Nincs elég pénzed új gépkocsi vásárlásához, nagyobb és/vagy jobban felszerelt autót szeretnél vagy egyszerűen gyermekkori álmodat váltanád valóra – az okok sokfélék, de az eredmény az, hogy a használtautó piacot évről évre emberek milliói tartják fenn. Az adott ország törvényeinek, a lakosság civilizációs szintjének és, nem utolsó sorban, a közúti infrastruktúra állapotának függvényében ez a folyamat egyszerű vagy nehézkes; azonban egy dolog vitathatatlan: mindenütt léteznek törvénysértők, és ezért fokozott figyelemmel kell eljárni a jármű megvizsgálásakor, bárhol is bonyolítják le az ügyletet. Ezért használt autót vásárlásakor nem árt figyelembe venni az alábbi íratlan szabályokat.

1)    Okmányok

Minden az okmányok átvizsgálásával kezdődik: ha a kívánt autó ilyen szempontból nem kifogástalan, a további lépések tárgytalanná válnak. Nem fogunk túl sokat foglalkozni a származási okmányokkal és általában azoknak az iratokkal, melyekkel bizonyítható, hogy a termék nem lopott, mivel a rendellenességek felismerésének folyamatát – az alvázszám és motorszám „összevetését” például – mindenki ismeri és az esetek többségében alkalmazza; viszont kitérünk az eléggé mellőzött témára, a szervizkönyvre.
Sokan nem veszik figyelembe ezt (vagy a benne levő információkat), főként, ha az autó viszonylag új, megbízhatóként ismert márka és kijelzett futott kilométerszáma alacsony. Sajnos elég gyakori, hogy egy jó ár mögött a jármű nem megfelelő karbantartásából eredő súlyos műszaki hiba rejtőzik. „Jobb félni, mint megijedni”, azaz azt ajánljuk, hogy figyelmesen tanulmányozd az adott járműtípusnak megfelelő szervizelési időszakot, és vesd össze az így megszerzett adatokat a szervizkönyv adataival: még abban az esetben is, ha a tulajdonos a nem betervezett javításokat más autójavítóval végeztette el azért, hogy ne teljenek be az oldalak, és így ne csökkenjen az autó értéke, a kötelező szervizeléseknek meg kell jelenniük a könyvben (ha már itt tartunk, feltétlenül meg kell vizsgálni annak hitelességét). Valami nincs rendben? Állj ellen a kísértésnek, és keress tovább.

2)    Külső

Ha a személygépkocsi kiállja a „papírpróbát”, akkor áttérhetsz a külsőjének megvizsgálására. Természetesen ebben az esetben is a legnagyobb gondossággal járj el, kitérve minden kis részletre, a festéktől kezdve, az ajtók beállításán vagy a kéderek állapotán keresztül az ajtók/küszöbök környékén levő rozsdafoltokig, a fémlemez hullámosságáig és a motortér megjelenéséig. Ne feledd, hogy minden egyes hatékony hibafelismerő módszerre létezik egy nem kevésbé hatékony hibarejtő ellenmódszer, ezért nem árt figyelembe venni az alábbi ajánlásokat:

•    Jegyezd meg a kocsiszekrény felületén megfigyelt minden rendellenességet, és azokat a részeket, ahol festékbuborék keletkezett, mert ezek általában sietősen elvégzett, rozsda vagy kisebb-nagyobb baleset által okozott hibák javításának jelei.

•    Kiemelten vizsgáld meg azokat a részeket, ahol általában megjelenhet a rozsda, főként ha az autó öregebb. Először a lökhárítókat, sárvédőíveket, küszöböket és az ajtók alsó széleit vizsgáld meg, és mindenáron kerüld a fokozott kopás jeleit mutató járműveket. Az esetek elsöprő többségében egy gépkocsi nem mechanikai jellegű hibák miatt kerül a roncstelepre, hanem a kocsiszekrény siralmas állapota miatt.

•    Vizsgáld meg azokat az esetleges karcolásokat, melyek nem javíthatók ki csiszolással, és próbálj csökkenteni az áron, főként ha a tulajdonos nem említette ezeket a hirdetésben: ha az autó nem a leírásnak megfelelően néz ki, ezért nem neked kell fizetned.

•    Ellenőrizd a lengéscsillapítók állapotát; ezeknek ellensúlyozniuk kell a kocsiszekrény erőteljes lengését, miután lenyomják azt, olyan szintre emelve, ahol stabil marad. És ha már a kerekeknél állsz, erőteljesen nyomd meg az autót a tengelyre merőlegesen, így ellenőrizve, hogy nem-e kotyognak a csuklók. 

3)    Beltér
 
Jó tudni, hogy azok, akik használt autót szeretnének vásárolni, az utastérbe érve ösztönösen a kilométerórára pillantanak. Sajnos ez annyira könnyedén visszatekerhető, hogy ha a jármű előzményét nem lehet leellenőrizni vagy az eladó nem egy „megbízható forrás”, az átverés esélye exponenciálisan megnő. Szerencsére a fokozott kopást számos egyéb elem is jelzi, egyesek még jobban, mint a kijelzett futott kilométerszám. Vegyük sorrendben ezeket:

•    Ülések: a nagyon elnyűtt vászon vagy repedezett bőr azt is jelezheti, hogy az autó az eladó által megadott kilométerszámnál nagyobb távolságot tett meg.

•    Pedálok: ha a gumi védőelemek túlságosan kopottak, a gépkocsi nem csupán sokat futott, hanem nagy sebességgel is.

•    Kormány, ajtóborító lemezek és központi vezérlőpanel gombjai: ezek valószínűleg műanyagból készülnek, és mivel idővel kifényesednek, gyors és hatékony mutatói a jármű kihasználtsági fokának.

•    Sebességváltó kar: fölösleges megjegyezni, hogy nem szabad túlzottan kotyognia a holtpontban sem és egyik sebességfokozat kapujánál sem.

•    Elektromos rendszer: minden kijelzőnek, fényszórónak, irányjelzőnek és elektromos ablaknak kifogástalanul kell működnie. Minden egyes hibás kijelző vagy hibásan működő világítórendszer nem megfelelő karbantartásról árulkodik.

•    Saját megnyugvásod érdekében a féktárcsák éleit is vizsgáld meg: ha a „gallér” túl kiemelkedő, akkor az autót nem kímélték, vagy nagyon sokat futott.

4)    Szerviz és próbavezetés

Bár első ránézésre úgy tűnik, kölcsönösen kizárják egymást, egy használtautó vásárlásának utolsó lépéseit a gyakorlatban való kipróbálással kell kiegészíteni. Az első lépésben az autót emeljük fel rámpával. A javítóműhely (lehetőleg a vizsgálatot a vásárló által elfogadott műhelyben végeztessük el) munkatársai az autó bármelyik összetevőjét tesztelhetik (a motortól és a kapcsolószekrénytől a futómű összetevőiig – perselyek, forgócsapok, rúdfejek stb.). Itt látható igazán, mennyire szennyező a hajtómű, mennyire kopottak a fékpofák, mennyi „élet” maradt a kipufogórendszerben és, ha létezik, mennyire kopott a feltöltő rendszer.
Ennek ellenére, még ha a szakemberektől nagyrészt pozitív visszajelzéseket kapsz, bízz saját megérzéseidben (vagy egy műszakilag jobban felkészült barát megérzéseiben), és ennek az eredménye a várva-várt próbavezetés. Ennek során a következőket kell ellenőrizned:

Motor indítása: hidegen a slusszkulcs elforgatása után pár másodpercen belül be kell indulnia. Fokozottan figyelj bármilyen zavaró tényezőt – legyen az rezgés vagy a fordulatszám hirtelen csökkenése –, mert olyan hibát jelezhet, mely idővel nagy csapást mérhet a javítási költségkeretre.

A fék működése: ha a fékpofák felületes vizsgálata után nem lettél okosabb, az erőltetett megállások során biztosan meggyőződsz a fékpofák állapotáról. Ha a jármű féktávolsága túl nagy, a pedál „lágy” és/vagy az autó kipörög minden egyes erőteljesebb fékezésnél, egyértelmű jelei annak, hogy sürgős javításra van szükség.

A futómű állapota: egy gödrös vagy macskaköves úton kiderül, milyen állapotban vannak a felfüggesztés csuklói. Azonban még ha az elfojtott zajok teljes koncertjét is hallod, ne essél kétségbe: végső soron ezek fogyóanyagok, és le kell cserélni őket. Ez a legjobb alkalom arra, hogy megtudd a javítás árát és gyakoriságát.

Különben ez egy olyan kérdés, melyet a vásárlási folyamat során állandóan fel kell hozni. Egy használt autót nem úgy szokás kiválasztani, hogy egy ugyanolyan árkategóriájú új gépkocsival szembeni előnyeit helyezzük előtérbe – például nagyobb kocsiszekrény, erősebb motor vagy jobban felszerelt beltér –, hanem a jótállás nélkül maradt termék hátrányait. Ha a fenti lépések után úgy érzed, hogy a hátrányok száma alacsony vagy tűrhető, aláírhatod az adásvételi szerződést.